Friday, November 27, 2009

Panglima Awang Temasek

Panglima Awang Temasek- juga dikenali sebagai Awang kandang kerbau, berasal dari Singapura 1969. Mula berhijrah ke Malaysia pada 1973 ke negeri Pulau Pinang, dan belajar silat "Rusa Masuk Kampung" di Tanah Liat, Bukit Mertajam.

Berpindah ke Masai, Johor pada 1978 sambung pelajaran silat melayu hingga mendapat "5A" pada peperiksaan persilatan Darjah Lima. Mendapat tawaran ke "Tauliah Panglima Penuh" didikkan Pondok Laksmana Hijau, daerah Minang Kabau, Negeri Sembilan.

Semasa setahun perguruan ayahanda Yacob berpendapat untuk perpindahan ke Daerah Pelayaran Kelang di negeri Selangor, adalah lebih baik dan memudahkan perhubungan anak-anak dan ibubapa dengan jarak dan tempoh pelayaran yang lebih singkat.


Pada tahun ke tiga "Tauliah Panglima Penuh", Panglima Awang Temasek alias Awang Kandang Kerbau telah mendapat penalti dan di denda 2 tahun perguruan ke La Salle, di daerah Kelang dengan pengawasan disiplin-disiplin lebih ketat serta kerja kuat.



Pada 1986, Panglima Awang Temasek hanya berjaya mendapat pangkat, Panglima ke dua dari Lima Panglima Melaka selepas Panglima Pertama Hang Tuah.

1 comment:

  1. QUETTA, Sept 25 (APP): As many as 323 people have so far died and more than 550 others have been injured in the 7.8 magnitude earthquake that hit parts of Balochistan on Tuesday evening, Home Secretary Balochistan Asad Gilani told APP. “Wide spread destruction in the Awaran, Turbat and Kech districts of the province has posed serious challenge for the provincial government to tackle catastrophe with its available resources,” he said adding reports so far reaching here suggested that 270 people were killed alone in the Awaran district while the death toll in Turbat and Kech has mounted to 43. He feared that death toll may rise as there are still large number of people trapped under the debris, and many more critically injured.

    ReplyDelete